29-1. parcella
Zirzen Janka síremléke, carrarai márvány, 1910 (29/1-1-39)
Szobrász: Bory Jenő
A magyar nőnevelés egyik legkiemelkedőbb alakjának, Zirzen Jankának síremlékét az Erzsébet Nőiskola (mai Teleki Blanka Gimnázium elődje) állíttatta egykori alapítója és vezetője sírhantja fölé az örök emlékezet és hála jeleként. A síremlék megtervezését Bory Jenőre bízták, aki ekkor a Stróbl Alajos által vezetett szobrászati mesteriskola növendéke volt. Az ott töltött évei alatt készítette el az egyik legkiemelkedőbb funerális alkotásaként számon tartott Zirzen Janka-síremléket, amelyre több tervet is készített, ezek egyikét Székesfehérváron állították ki.
A több, mint két méter magas carrarai márványból készült síremlék domborműve Zirzen Janka portrészobrát ábrázolja: a pedagógus szék¬ben ül, az előtte álló kis leányka éppen virágcsokrot készül adni neki.
A síremlékművészetben a portré ábrázolása a halál helyett az életet idézi meg, az egykor élt személyre emlékeztet. A megjelenített alak mellett gyakran jelennek meg az elhunytat jellemző, az életművét reprezentáló tárgyak, eszközök, jelképek, illetve az életutat szimbolizáló alkotások is. A portréhűséggel ábrázolt pedagógusnő előtt álló leány a tanítványokat szimbolizálja, a kezében tartott csokor pedig az áldozatkész munkáért érzett hála és köszönet jelképe.
A sírszobrot 1910. május 22-én leplezték le ünnepélyes keretek között, amelyen az Erzsébet Nőiskola összes növendéke is jelen volt.
Bory Jenő (Székesfehérvár, 1879. november 9. – Székesfehérvár, 1959. december 20.)
Bory Jenő egyszerre volt építész, szobrász és festő. Alkotói munkásságán belül határozottan a szobrászat volt a legjelentősebb és legmeghatározóbb, de életművét nem lehet csak az egyik vagy másik szemszögből szemlélni. Nevéhez több, mint hatszáz szobrászművészeti alkotás, több, mint háromszáz festmény és két épület kötődik.
Bory Jenő hétgyermekes családban nőtt fel, és már középiskolás korában elhatározta, hogy szobrász lesz. Mivel a család anyagi nehézségekkel küzdött, Bory továbbtanulását szülővárosától kapott ösztöndíja tette lehetővé. Először a Magyar Királyi József Nádor Műszaki Egyetemen szerzett építész diplomát, majd beiratkozott a Képzőművészeti Főiskolára, ahol a Stróbl Alajos vezette szobrász mesteriskolát, valamint Székely Bertalan rajzóráit látogatta. Önéletrajzában írta, hogy az „építészet és a szobrászat egy test és egy lélek”, ez lényegében Bory művészi hitvallásának is tekinthető.
Bandika című gyermeket ábrázoló első munkáját 1906-ban a Képzőművészeti Társulat kiállításán mutatták be. Még ebben az évben Németországban és Olaszországban járt tanulmányúton, ahol Carrarában a világhírű Paolo Triscornia műhelyében márványfaragást tanult. Ott szerzett tudásának hazai alkalmazását és átadását fontosnak tartotta, ugyanis korábban a magyar márványszobrokat mind külföldön faragták.
Bory tervei alapján 1909-ben elkezdődött a székesfehérvári Jézus Szíve templom építése, pár évvel később pedig a szobrász nevét viselő Bory-vár építésébe fogott bele, ahol számos munkája megtekinthető. Tanított a Képzőművészeti Főiskolán és a Műegyetemen is, országszerte több köztéri alkotás kötődik a nevéhez. A síremlékszobrászatban is megmutatta tehetségét, ahol össze tudta kapcsolni építészeti és szobrászati felkészültségét. Az első világháború utáni szakrális ábrázolásai jelentősek, ezek közé tartozik a Bitter Illés sírján felállított Szent Imre herceg-szobor a Fiumei úti sírkertben.
Az igazság bajnoka, Tóth Béla síremléke, bronz, 1908 (29/1-1-45)
Szobrász: Ligeti Miklós
A kísérletező kedvéről is ismert művész, Ligeti Miklós a temető funerális szobrászatában is merész elképzelést valósított meg, ugyanis hozzá köthető a temető első aktszobrának elkészítése. Ligeti, akit egyébként Tóth Béla egyik legkedvesebb barátjának vallott, az elhunyt publicista hírlapírói működését kívánta megjeleníteni szimbolikus formában. A múlt századforduló egyik legnépszerűbb publicistájának sikerét a Pesti Hírlap hasábjain 1897-től rendszeresen megjelenő Esti Levél című rovatban írt cikkei eredményezték. A korlátlan írói szabadságot élvező publicista kendőzetlen formában tárta a nyilvánosság elé a napi eseményekről vallott gondolatait.
A másfélszeres nagyságú bronzszobor egy erőtől duzza¬dó atléta aktot formáz, aki fejét előreszegve gondolkodó és egyben elszánt tekintettel néz maga elé. Kinyújtott jobbjában „fegyverét”, vagyis íróeszközét tartja, míg baljában könyvlapot, rajta az igazság mérlegével, amely mintegy keretül szolgál a mindent kifejező feliratnak: Esti Levél. A férfi derekán lévő széles övre az igazság egyik szimbóluma, a kard simul. A síremléken az elhunyt nevén túl „Az igazság harcosa” felirat is szerepel.
Az emlékbizottság tagjait igencsak meglepte a síremlék, hisz a múlt századelőn nem volt szokás temetőben aktot kihelyezni, de mind egyetértettek abban, hogy ez a szobor ékesszólóan ábrázolja Tóth Béla lelkét, habitusát.
Az alkotást a Képzőművészeti Társulat kiállításán is bemutatták 1908 őszén, a sírkő felavatására a rákövetkező évben került sor.
Ligeti Miklós (Buda, 1871. május 19. – Budapest, 1944. december 10.)
A kiegyezés utáni konszolidáció, a szabadság lehetősége, a millenniumi ünnepségek és Európa békéje egy soha nem látott fejlődést indított el. A korszak kitermelt egy olyan mecénás réteget, amely biztos megélhetést nyújtott a századforduló művészeinek, a világkiállítások és tárlatok pedig lehetőséget biztosítottak a hazai művészek nemzetközi porondon való bemutatkozására is. E kor szülötte volt a nagy tehetségű, szorgalommal bőségesen megáldott Ligeti Miklós.
Budán született Lőwy Móricként, édesapja hivatásos katona volt. Az ifjúban rajztanára, Tahy Antal látta meg a tehetséget, az ő közbenjárására került Stróbl Alajos szobrászműhelyébe inasnak. A mester javaslatára az Iparművészeti Iskolába iratkozott, ahol Mátrai Lajos tanítványa lett. Ösztöndíjjal Bécsben, majd Párizsban tanult, ahol Rodin életre szóló hatással volt rá. Hazatérte után megalkotta első köztéri alkotását, a Rákászfiú szobrát, amellyel nemcsak díjra, hanem sikerre is szert tett. Többszöri áthelyezése után a szobor ma a Margitszigeti vízesés medencéjében látható. Legismertebb alkotása, Anonymus városligeti szobra, amely a magyar középkori történelem ismeretlen krónikaírójának egészalakos kompozíciója. Ez az alkotás egyike volt az úgynevezett tíz királyszobornak, amelyeket Ferenc József adományozott a magyar fővárosnak. A fiatal művész ekkor még csak 27 éves volt, és nem pályázat, hanem felkérés útján kapta a megbízást a szobor elkészítésére. Ezzel a szoborral Ligeti új alapokra helyezte a hazai szobrászatot, Fadrusz János szavaival élve, Ligeti ezzel az alkotásával lerakta a talpkövét a hazai új modern művészetnek.
1914-ben Ligeti készítette el az agg Ferenc József utolsó portréját, amelynek végső, befejezett formáját az uralkodó már nem érte meg. Ez a műve egyben egy korszak szimbolikus lezárásának is tekinthető, hiszen a Monarchia széthullott, a város pedig, ahova a szobrot szánták, már nem tartozott Magyarországhoz.
Köztéren felállított szobrai közül többeket az idő viharai pusztítottak el, ezek közül némelyeket újrafaragtak, mint például Déryné Széppataky Róza szobrát a budai Horváth-kertben, vagy ismételten felállítottak, többek között Bandholtz tábornok bronzszobrát a Szabadság téren, Rudolf trónörökös szobrát a Városligetben, Erzsébet királyné márványszobrát Szegeden.
Ligeti Miklós a síremlékművészetben is maradandót alkotott. A Fiumei úti sírkertbe összesen 20 funerális alkotása készült, amelyek közül 19 még ma is a sírkert szobrainak jeles darabjai.