32. Parcella

Harmónia, Szférák zenéje, Maróti Géza sírja, márvány 1912  (32-1-3)

Szobrász: Maróti Géza

A magyar szecesszió kiváló alakja, az építész– szobrász Maróti Géza síremlékét saját alkotása jelöli. A domborművön a szférák zenéjének allegorikus alakja, egy szárnyas női akt látható, ami kitölti a relief szinte egészét.  Kiterjesztett szárnyai, jelképszerűen, a világmindenséget oltalmazóan terülnek szét, a női alak tekintetével az emberiséget megjelenítő ruhátlan alakokra tekint, akik a sors által kimért kihívásaik és küzdelmeik megvívásával érhetik el a teljes harmóniát, a tökéletes összhangot, ami által a végtelen és örök univerzum, a szféra részévé válnak.

A dombormű angyalos vázlata 1910-ben készült el, egy képeslap tanúsága szerint 2 évvel később már kifaragott állapotban létezett. Maga az angyalos téma a Velencei Biennále Magyar Pavilonja tervrajzán bukkant fel először, 1908-ban.

A mű egyik gipszmásolata Finnországban is fellelhető, maga Maróti Géza ajándékozta Eliel Saarinen finn építész barátjának 1916 körül. A múzeumként működő egykori műteremben ma is látható a relief, amely A feltámadás angyala címet viseli. 

Az 1925-ben Monzában megrendezett Nemzetközi Iparművészeti Kiállítás magyar részlegét Maróti Géza tervezte. Egy külön teremben mutatta be a munkáit, ahol többek között ez a dombormű is kiállításra került, Szférák harmóniája címmel.


Harmony, Music of spheres, Tomb of Maróti Géza, marble 1912  (32-1-3)

Sculptor: Maróti Géza


Vissza a Szoborpark listára